Diversiteit op school en in de ouderwerking

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Inzetten op taal en ouderbetrokkenheid in de vrije basisschool Sint-Alena Dilbeek

Een praktijkvoorbeeld waarbij de ouderraad actief meewerkt aan ouderbetrokkenheid, taalstimulering en welbevinden op school.




Korte beschrijving van het voorbeeld

Het schoolteam heeft samen met de ouderraad sterk ingezet op vier pijlers:

1.    Welbevinden
Het welbevinden van de leerlingen is heel belangrijk want je kan je pas ontplooien als je je goed voelt.
Elke middag is er een praatstoel. Daar wordt geluisterd naar de kinderen die zich niet goed voelen.
Ook leerkrachten worden ondersteund om zich thuis te voelen op school.
Het zorgteam is het aanspreekpunt voor ouders, ze zijn zichtbaar. Communicatie is heel belangrijk: de school gaat heel snel in communicatie over welbevinden, al van in de onthaalklas.

2.    Taalstimulering
St. Alena gebruikt een nieuwe taalmethode die heel interactief is.
Ze organiseren veel lees-stimulerende activiteiten. Elke maandag is er een leesmomentje en er is een leesplek ingericht op zolder.
De leesplek op zolder wordt elke middag opengehouden door ouders.
Ook gaan de oudere kinderen van het 6° leerjaar voorlezen voor de kleuters, op de leeszolder.
Bij het tandemlezen, begeleiden de kinderen van het 5° leerjaar, de kinderen van het 1° leerjaar.

De ouders bezoeken de leesplek en bespreken de voordelen van voorlezen. Er worden ook workshops georganiseerd, bv. geweldloze communicatie, luisteren naar de behoeften en gevoelens van kinderen…
Elk jaar wordt er een voorleesweek georganiseerd waar de ouders actief aan deelnemen.

3.    Zorgvisie
De zorgvisie is gebaseerd op fundamentele bouwstenen: eigen engagement, krachtige leeromgeving, samenwerken… 
Vanuit deze zorgvisie wordt er gewerkt aan taalstimulering. Leerkrachten en zorgleerkrachten hebben training gevolgd om op een andere manier te luisteren naar kinderen.
Het schoolteam gaat hospiteren: leerkrachten gaan kijken bij elkaar, bv. bij leerkrachten die iets nieuw uitproberen. Er is ook een wisselwerking met andere scholen.
4.    Ouderbetrokkenheid
De kleinste kleuters mogen in de klas zelf worden afgezet, dit geeft mogelijkheid tot contact met de juf.
Voor de start in de instapklas organiseert de school een probeermomentje: de peuters mogen vooraf in de klas een activiteit meedoen met ma en pa.

De werking van de ouderraad
Er is een kerngroep van 12 ouders, die om de 2 maanden samenkomt.
Daarnaast zijn er verschillende werkgroepen (verkeer, ouderbetrokkenheid…), waarvan er minstens één persoon in de ouderraad zit.
Om de ouderbetrokkenheid te verhogen werkt de ouderraad met klasverantwoordelijken. Dit zijn ouders die verantwoordelijk zijn voor de communicatie met de ouders. De klasverantwoordelijke communiceert niet over individuele problemen, maar wel over klasinitiatieven, bv. als de juf jarig is, wordt dit aan de ouders van die klas meegedeeld.
De school zorgt voor telefoonnummers en emailadressen.
Er wordt bekeken hoe men het makkelijkste met specifieke ouders kan communiceren (bv. die geen mail hebben).
Er worden jaarlijks enkele standaardmails gemaakt vanuit de werkgroep ouderbetrokkenheid, de klasverantwoordelijken mogen die dan aanpassen naar hun eigen stijl.
Op de startavond wordt aan de ouders gevraagd wie er klasverantwoordelijke wil zijn. Wordt er niemand gevonden, dan spreekt de klasleerkracht de ouders aan. Steeds vaker zijn de klasverantwoordelijken geen ouders van de ouderraad.
Werkgroep ouderbetrokkenheid
De ouderraad probeert de verbondenheid tussen ouders en school, ouders onderling en ouders van dezelfde klas te verhogen. Er wordt minstens één actie per jaar op elk niveau georganiseerd.
Vb. 1. Vorig jaar hebben ouders van de ouderraad vertelt wie ze waren en waarom ze voor deze school hebben gekozen. Dit was heel ontroerend.
Vb 2. Verbondenheid met de school: de wereldbeker werd aangegrepen als laagdrempelig onderwerp om de papa’s tegen elkaar te laten voetballen. Er was een heel grote opkomst, de mama’s hadden hapjes uit eigen cultuur gemaakt.
De relatie tussen de school en de ouderraad is prima:
-    De ouderraad wordt serieus genomen. Initiatieven mogen voorgesteld worden op de personeelsvergadering.
-    De ouderraad krijgt het vertrouwen om activiteiten met de kinderen te doen.
-    Men krijgt logistieke ondersteuning van de school: bv. kopies voor ouderraad…
-    Er heerst een gevoel van evenwaardig samenwerken: de suggesties die de ouderraad geeft, worden meegenomen.
De ouderraad is nog niet zo divers, maar werkt aan de voorwaarden.
Er zijn wel engagementen om mee te helpen (dessertjes maken, tent mee opzetten, wafels verkopen…) vanuit alle ouders, zowel ouders met een migratie achtergrond als ouders van autochtone origine.

Context van de school en actoren

VBS Sint Alena is een school aan de rand van Brussel. Er is een grote instroom van tweetalige kinderen uit andere culturen (voormalig Oostblok, Italianen). Ouders kiezen bewust voor Nederlandstalig onderwijs.
Voor 38% van de leerlingen is de thuistaal Nederlands, voor 61 % is dat Frans- of een andere taal.

Waarom vindt de VCOV dit goed?

•    Er is een prima samenwerking tussen de school en de ouderraad. Ze denken samen na over manieren om de ouderbetrokkenheid te verhogen en de Nederlandse taal te stimuleren. Door op elkaar in te spelen en aan één touw te trekken, bereiken ze stap voor stap resultaat.
•    Het is niet makkelijk om een diverse oudergroep te bereiken. Sint-Alena slaagt daar toch in door met het hele schoolteam en de ouderraad doelgericht samen te werken en vol te houden.


Gouden tips

•    Zowel bij de school als bij de ouderraad moeten de neuzen in dezelfde richting staan.
Het draagvlak moet er bij leerkrachten en ouders zijn om samen aan dezelfde doelstellingen te werken.
•    Een divers ouderpubliek vereist ook een divers aanbod.
Ouders kunnen zich voor een langere tijd engageren, maar losse, kortdurende engagementen zijn ook welkom.
•    Blijven volhouden is de boodschap:
Bij de eerste voorleesweek, vijf jaar geleden, kwamen er weinig ouders opdagen. De school heeft niet opgegeven en een tweede keer was er al meer volk.


Contactgegevens voor meer info

Vrije basisschool Sint-Alena Dilbeek
Spanjebergstraat 1
1700 Dilbeek
www.sint-alena.be