Zoeken
Dit praktijkvoorbeeld wil drempelverlagend werken door gratis spelmateriaal aan te bieden aan alle ouders en leerlingen.
“De positieve reacties van de ouders na een uitleenweek blijven binnenstromen. Ze zijn zo blij met dit extra aanbod."
In het schooljaar 2012-2013 is de school gestart met een speel-o-theek. Overdag wordt deze gebruikt door de kleuterschool en na school door de ouders. Zo heeft iedereen de kans om gebruik te maken van fijn spelmateriaal. Voorlopig bestaat de speel-o-theek uit puzzels, gezelschapsspelletjes, rollend materiaal (loopfietsen, step, fietsen …), knutselsets, prentenboeken en weetjesboeken, speelsets (pop, duplo, toolo…).
De ouders kiezen samen met hun kind wat ze graag willen uitlenen. Ze geven dit kiesbriefje ’s morgens af aan een leerkracht bij het brengen van hun kind. Dit materiaal wordt ’s avonds bij het afhalen meegegeven met het kind in een waterdichte rugzak. De volgende morgen brengen ze alles weer mee naar school.
De speel-o-theek is nog kleinschalig gestart (1 klas per week) zodat het aanbod rustig aan kan groeien. Zo heeft de school ook de kans om samen met de ouders te bekijken wat het meest fijne materiaal is.
De speel-o-theek werd financieel ondersteund door de Koning Bouwdewijnstichting. Ze werd geselecteerd in het kader van de oproep 'Hoe omgaan met kinderarmoede op school ? Kinderen uit sociaal-kwetsbare gezinnen een stimulerende en warme leeromgeving geven’ van 2012. De school diende een dossier in en al na enkele weken kwam het goede nieuws dat ze door de jury geselecteerd was om het project verder uit te werken.
De school ligt vlakbij de A12 Ekeren – Bergen-op-Zoom in het district Ekeren van de stad Antwerpen.
Het schoolteam merkte dat er gezinnen zijn die door omstandigheden zeer beperkt zijn in “samen iets ondernemen met de kinderen”. Ze willen wel graag iets met de kinderen doen maar voor sommigen zijn er teveel obstakels om er echt toe te komen. Het ontbreken van gezelschapsspelletjes, boeken, ontwikkelingsmateriaal thuis is hier ook een oorzaak van. De ouders gaven dit tijdens informele gesprekjes wel eens aan. Ze reageren zeer positief als je voorstelt om eens een spelletje van school mee te nemen naar huis. Door het al eens uit te proberen merkte de school dat dit een positief effect had. Bijv. een eenvoudig kleuterspel aanleren in de klas, na school mocht een kleuter (in een moeilijke thuissituatie) dit spel meenemen naar huis om samen te spelen met zijn gezin. De volgende dag kwam de anders vrij gesloten mama het spel fier terugbrengen. Ze hebben er samen van genoten. En de kleuter was trots dat hij het had kunnen aanleren aan zijn mama en zus. Veel verder dan af en toe met 1 kind iets meegeven kwam men nog niet gekomen omdat de voorraad hiervoor te beperkt was.
Kinderen die van thuis uit minder kansen meekrijgen liggen het schoolteam nauw aan het hart. Het schoolbeleid, de visie maar ook de ingesteldheid vraagt om steeds leuke, nieuwe en goede manieren te zoeken om deze kinderen en gezinnen verder te helpen. Alle partijen moeten hier wel bij varen.
De bruggen leggen tussen thuissituatie, de school, de klasleerkrachten en het zorgteam zijn hierbij één van de belangrijkste pijlers.
De school stimuleert ouders om samen met hun kinderen spelletjes te spelen, in boekjes te kijken…
• De betrokkenheid van ouders verhoogt.
• De ouders en kinderen kunnen verschillende soorten speelgoed leren kennen. Degelijk spelmateriaal is duur in aankoop. Ouders weten soms niet of hun kind er wel graag mee zal spelen en bovendien is de periode dat ze er mee spelen vaak relatief kort.
• Het project is niet stigmatiserend: alle kinderen profiteren van het spelaanbod, maar in het bijzonder kinderen uit eerder kansarme gezinnen.
Gouden tips (voorwaarden voor het welslagen)
• Start kleinschalig zodat het beheersbaar blijft én bijsturen mogelijk is.
• Zoek extra financiering om regelmatig leuk materiaal te kunnen aankopen.
• Een goede administratie vraagt tijd: inventaris, opvolging, inhoud controleren…
VBS Sint-Lambertus
Oorderseweg 8
2160 Ekeren