Zoeken
Op de Sancta Maria Basisschool te Leuven zijn leerlingen maar zelden ongewettigd afwezig. Hoe komt dit? De school beschouwt verbondenheid met ouders als cruciaal hiervoor: als ouders zich welkom voelen op school, gaan de kinderen meer naar school. Inzetten op verbondenheid is voor deze school een belangrijk startpunt om vervolgens in te zetten op communicatie. Ouders zijn dan ook op elk moment welkom in deze school en op elk moment zijn er ouders aanwezig op school. De school is niet tevreden als ze ‘de meeste’ ouders bereiken. Moeilijke communicatie beschouwen ze niet als onmogelijk.
De school organiseert verschillende kleine en laagdrempelige acties. De school past voortdurend de acties aan. Het schoolteam is niet bang om iets nieuws uit te proberen en laat los wat niet (meer) lukt.
- Onthaal in de kleuterklassen: ouders brengen hun kinderen tot in de klas. Zo zien alle leraren alle ouders en kunnen ze gemakkelijk een babbeltje slaan. De school merkt dit deze actie het meest effectief is voor het partnerschap met ouders.
- Bereikbaarheid leraren: leraren blijven na school nog even aanwezig voor vragen en/of een kort gesprek. Leraren zijn ook bereikbaar voor ouders via GSM en e-mail.
- Dagelijks contact met directie en zorgcoördinatoren: De directie en zorgcoördinatoren staan dagelijks aan de schoolpoort. Ze begroeten ouders en slaan een babbeltje over bijvoorbeeld het weer. Zo verlaagt de drempel voor ouders om bij problemen de directie of zorgcoördinator aan te spreken.
- Communicatie in verschillende talen: mondelinge en schriftelijke communicatie verloopt in verschillende talen. Hun ervaring is dat mondelinge communicatie in een andere taal iets langer duurt, maar wel lukt. Brieven worden ook naar het Frans en Engels vertaald. Ouders kunnen ook bijkomende uitleg bij brieven vragen op het secretariaat of bij de leraren. Belangrijke informatie staat op een gele brief; ouders weten dat ze deze info zeker moeten lezen.
- Oudercontacten: De school doet veel moeite om te zorgen dat alle ouders aanwezig zijn op een oudercontact. Er kan ook iemand aanwezig zijn om te vertalen.
- Wekelijks koffiemoment waar ouders een babbeltje kunnen slaan met elkaar en de directie, zorgcoördinator, een leraar…
- Ervaringsdeskundigheid van de ouder wordt erkend: een ouder kent zijn/haar kind het best. De ervaringsdeskundigheid van ouders is op deze school een leidraad bij de zoektocht naar oplossingen voor problemen.
- Communicatie via mail en/of telefoon: de school checkt of ouders bereikbaar zijn via mail. Als ouders niet digitaal bereikbaar zijn, dan zorgt de school voor een laptop en wifi-verbinding. De school contacteert extra kwetsbare gezinnen ook telefonisch.
- Sensibilisering schoolteam: het team volgt bijscholingen over o.a. kansarmoede, kwetsbaarheid, religie, cultuur… Zo probeert men het referentiekader van de middenklasse te doorbreken.
- De school beschikt over een solidariteitsfonds waaruit kan geput worden om iedereen dezelfde kansen te geven.
- Bij afwezigheid van een leerling: Ouders bellen de school wanneer hun kind ziek is. Wanneer een leerling afwezig is zonder bericht van de ouder, dan contacteert de school zelf het gezin om te vragen hoe het gaat en of de school ergens mee kan helpen. Als een ouder zijn/haar kind niet naar school kan brengen, dan zoekt de school mee naar een oplossing. Indien nodig kan het solidariteitsfonds van de school hier in bijspringen.
- Vrijwilligersnetwerk: de school heeft een groot vrijwilligersnetwerk dat zowel financieel als didactisch ondersteunt. Vrijwilligers zetten bijvoorbeeld acties op om geld in te zamelen of helpen leerlingen met hun huiswerk.
- Huiswerk: het uitgangspunt is dat de leraar verantwoordelijk is voor het onderwijzen en niet de ouders. Lukt het niet om thuis het huiswerk te maken? Dan wordt een buddy ingeschakeld, bijvoorbeeld een vrijwilliger of student uit de lerarenopleiding.
- Erkenning van elke religie van ouders: in elke klas hangt een wereldkalender met de wereldfeesten. Is een leerling afwezig omwille van een feest? Dan registreert de school dat als een gewettigde afwezigheid. De school feliciteert de ouders ook voor specifieke religieuze feesten.
- Uitleendienst voor speelgoed: ouders krijgen uitleg bij een spel en mogen het in de klas uitproberen. Nadien mogen ze het spel mee naar huis nemen om thuis te spelen. Deze actie werd echter stop gezet omwille van een gebrek aan uren voor de organisatie.
- Sinterklaasgeschenken: via het solidariteitsfonds en speelgoed dat ouders doneren, worden speelgoedpakketten samengesteld voor ouders die dit niet kunnen betalen.
- Kookavonden voor ouders: in het verleden werden kooklessen georganiseerd op school om geïsoleerde ouders dichter bij elkaar te brengen. Eén moeder gaf kookles aan maximum 15 andere ouders. De onkosten werden verdeeld over alle aanwezige ouders. Toen het een vast groepje aanwezigen werd, ging de actie voorbij aan zijn doel en stopte de school met deze actie.
De Sancta Maria Basisschool is een centrumschool in Leuven met een divers publiek. Veel gezinnen kampen met kansarmoede. Er zijn veel leerlingen die thuis een andere taal spreken. Daar horen ook leerlingen bij wiens ouders medewerker zijn aan de KUL.
- De school springt flexibel om met de verschillende acties.
Zo blijven de acties op elk moment haalbaar voor het schoolteam én wenselijk
voor de ouders.
- De school legt zich niet neer wanneer ze ouders niet dadelijk kunnen bereiken. De school blijft naar manieren zoeken en dingen uitproberen om contact te leggen met ouders.
- Het belang van partnerschap met ouders zit volledig
verwikkeld in hun schoolwerking.
Vrije basisschool Sancta Maria
Ch. Deberiotstraat 3
3000 Leuven
www.sanctamariabasisschool.be
mei 2021