fiche 2.2 Leden werven ouderwerking

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is het?

Het ene jaar vind je met gemak nieuwe leden voor de ouderwerking, het andere jaar gaat het moeizamer. Een toverformule om vrijwilligers aan te trekken, hebben we niet maar we verzamelden wel heel wat methodieken, acties en tips die bij ouderwerkingen lukten. Er is vast iets bij dat werkt voor jouw ouderwerking!

Wie/wat heb je nodig?
  • Enthousiast team van vrijwilligers
  • Open geest en creativiteit
  • Eventueel een vrijwilligersverantwoordelijke
  • Eventueel een wervingsbudget
  • Goede taakverdeling
Hoe ga je te werk?
  • Stel je ouderwerking open voor alle ouders.
    Wil je ouders werven, zorg dan dat je ouderwerking open staat voor alle ouders. Gebruik de VCOV quickscan om na te gaan hoe toegankelijk en oudervriendelijk jouw ouderwerking is.
    • Neem je vrijwilligerswerking onder de loep met de VCOV knelpuntentest.
      Om nieuwe ouders aan te trekken, moet je eerst kijken wat er goed loopt en wat er beter kan binnen het vrijwilligersbeleid van jouw ouderwerking. Op basis van deze resultaten beschik je over voldoende informatie om een actieplan te bedenken en zo je vrijwilligerswerking te optimaliseren.
    • Laat je zien!
      Stel de ouderwerking regelmatig voor aan de ouders en wees herkenbaar aanwezig op allerhande schoolactiviteiten.
    • Spreek ouders persoonlijk aan!
      We raden aan om ouders aan te spreken op hun interesses en talenten en hen in het verlengde daarvan te vragen om een specifieke taak te verzorgen op activiteiten. Dit is beter dan hen rechtstreeks te vragen naar de vergadering van de ouderwerking te komen. Zo leren ze stilaan de ouderwerking kennen en vinden ze de weg. 
    • Rekruteren: ‘voor ieder wat wils’.
      Vraag nieuwe vrijwilligers wat ze graag doen en welke engagement ze willen opnemen. Elk engagement is een meerwaarde.
    • Zorg voor een gevarieerde ouderwerking waar zowel ‘de doeners’ als ‘de denkers’ aan de slag kunnen.
    • Zoek naast vaste leden voor de ouderwerking ook voldoende helpende handen. Ook (groot)ouders die af en toe een handje willen toe steken op activiteiten, zijn welkom. Gebruik de Hulpcheque basisonderwijs en de Hulpcheque secundair onderwijs waarop ouders zelf kunnen aanduiden of ze goed kunnen voorlezen, klussen, koken…  
    • Splits een algemene activiteit op in deeltaken. Dit maakt het makkelijker om vrijwilligers aan te trekken voor een welbepaalde taak. Zorg ervoor dat iedereen zijn/haar taak graag uitvoert. Voor taken die niemand graag doet, kan je eventueel een beurtrol opstellen.
    • Speel in op de trends en werk met ‘pop-up’ werkgroepen waar ouders zich gedurende een korte tijd voor een specifiek thema kunnen engageren.   
  • Werk aan representativiteit!
    De ouderwerking is een afspiegeling van de schoolpopulatie of zo zou het toch moeten zijn. Het is niet evident om bepaalde ouders te bereiken en hen te betrekken. Toch is hun stem onmisbaar. Blijf daarom werken aan representativiteit en heb aandacht voor de participatie van kansengroepen (ouders in armoede, ouders met een migratieachtergrond, ouders met een beperking/chronische ziekte…). Tips vind je in de VCOV-brochure ‘hoe nemen we alle ouders mee’
Tips!
  • Mensen doen vrijwilligerswerk omdat ze aansluiting willen vinden bij een groep of omdat ze andere mensen willen ontmoeten. Zorg voor voldoende ‘funfactor’ in de ouderwerking. Houd steeds in gedachten dat vrijwilligers graag bijleren, hun vaardigheden verfijnen en talenten ontwikkelen.
  • Het helpt ook om de voordelen van engagement voor de ouderwerking te benoemen. Bijv. als lid van de ouderwerking leer je de school en de leden van het schoolteam beter kennen.  Het geeft voldoening om je te kunnen inzetten voor de leerlingen.
  • Het betrekken van kwetsbare ouders loopt vlotter als het in stapjes gebeurt. Geef de ouders eerst de kans om deel te nemen aan activiteiten, vraag hen of ze hier voortaan aan willen meewerken. Na een tijdje kan je hen uitnodigen om hun stem te laten horen in de ouderraad of in de schoolraad. Wie meteen een groter engagement wil aangaan, mag dat natuurlijk.