Zoeken
1. VOORWOORD
2. Inhoud gids
3. Bedanking praktijkvoorbeelden
In het schooljaar 2019 – 2020 stelde de VCOV een gids voor ouderwerkingen samen. Deel 1 van deze gids bevat informatie, tips en voorbeelden over twee thema’s:
1) structuur en organisatie van je ouderraad/ouderwerking,
2) bekendheid en ledenwerving.
Aangesloten ouderwerkingen ontvingen deel 1 van de gids in het schooljaar 2019 – 2020 via de school. Alle documenten zijn te vinden in de ouderinfotheek op de website.
Vergeet niet in te loggen, anders kan je de documenten niet raadplegen.
Een papieren exemplaar is, zolang de voorraad strekt, te bestellen via de VCOV-website.
In deel 2 komen twee nieuwe aspecten van de ouderwerking op school aan bod. Ze vormen respectievelijk hoofdstuk 3 en 4:
3) activiteiten organiseren,
4) alle ouders vertegenwoordigen.
Elk hoofdstuk bestaat uit verschillende fiches. Dit zijn telkens aspecten die met het hoofdthema te maken hebben. Er zijn ook heel wat bijlagen. Sommige bijlagen kan je zelf nog aanpassen en/of invullen. Een blanco versie vind je dan op de website. Je kan hier je eigen logo en contactgegevens toevoegen, dingen aanpassen of aanvullen... Het is wel fijn als je het VCOV-logo laat staan.
De fiches zijn zo opgesteld dat ouderwerkingen of leden van het schoolteam er zelfstandig mee aan de slag kunnen. Is er toch iets niet duidelijk of wens je ondersteuning van een VCOV-medewerker? Aarzel dan niet om contact op te nemen via info@vcov.be of het algemeen nummer 016/38 81 00.
Deel 1 (2019 – 2020)
1 Structuur en organisatie van je ouderraad/ouderwerking
1.1 Statuut van de ouderwerking
1.2 Stappenplan opstarten ouderraad
1.3 Verkiezing bestuursleden
1.4 Mijn rol als lid van de ouderwerking
1.5 Taken verdelen
1.6 Een gevarieerd jaarprogramma
1.7 Visie ouderraad
1.8 Evaluatie ouderraad/ouderwerking
2 Bekendheid en ledenwerving
2.1 Bekendheid van de ouderwerking
2.2 Ouders werven voor de ouderraad of ouderwerking
2.3 Zorg dragen voor de vrijwilligers (uit de ouderwerking)
Deel 2 (2020 – 2021)
3 Activiteiten organiseren
3.1 Variatie brengen in de activiteiten van de ouderwerking
3.2 De activiteiten van de ouderwerking toegankelijk en laagdrempelig maken
3.3 Activiteit(en) voorbereiden en uitwerken
3.4 Activiteit(en) promoten
3.5 Activiteit(en) veilig organiseren
4 Alle ouders vertegenwoordigen
4.1 Naar een representatieve ouderraad
4.2 Advies- en overlegthema’s
4.3 Thema’s bespreken in de ouderwerking
4.4 De stem van alle ouders (laten) horen
4.5 Alle ouders bevragen
4.6 Brug tussen dagouders en avondouders
In deze gids verwijzen we naar praktijkvoorbeelden.
Dank aan volgende scholen om hieraan mee te werken:
BIJLAGE 8: Praktijkvoorbeeld koffiemoment in de klas – VBS De Ham Mechelen
BIJLAGE 13: Praktijkvoorbeeld praatcafé inspiratieavond Cosmodroom – KSD Sint-Jan Diest
BIJLAGE 24: Praktijkvoorbeeld: ‘Jaarwerking’: ouders warm maken voor de ouderwerking in het SO’ – Sint-Jozefscollege Aarschot
BIJLAGE 25: Praktijkvoorbeeld schudden delen geven – VBS De Wijngaard Herentals
BIJLAGE 30: Praktijkvoorbeeld ‘Poortouders’ spreken andere ouders persoonlijk aan over de activiteiten van de ouderwerking – Sint-Pieter kleuter en lagere school Mechelen
BIJLAGE 41: Praktijkvoorbeeld ‘Werkgroep diversiteit’: een representatieve ouderwerking op school – VBS Sint-Pietercollege Jette
BIJLAGE 51: Praktijkvoorbeeld ‘wie wordt er gemist in de werking van onze ouderraad? – VBS Sint-Lutgart Belsele
BIJLAGE 52: Praktijkvoorbeeld Debatavond welbevinden – VBS Vlierbeek
BIJLAGE 66: Praktijkvoorbeeld ‘interactieve ouderavond 1° leerjaar – GVLS Groenendaal Merksem
BIJLAGE 68: praktijkvoorbeeld Busbar – VBS Sint-Lukas Schaarbeek
BIJLAGE 69: Praktijkvoorbeeld tevredenheidsonderzoek in het BuO – VIBO De Brem Oud-Turnhout en Tunrhout
BIJLAGE 70: Praktijkvoorbeeld bevraging van ouders in SO – Sint-Pieterscollege Leuven
Heeft jouw ouderwerking of school een goede praktijk? Aarzel dan niet ons te contacteren via info@vcov.be!