Zoeken
Reclame en sponsoring zijn ingebakken in het dagelijks leven, ook in het schoolleven. We zijn er zo aan gewend dat we er vaak niet bij stilstaan: de juwelier schenkt de eerste prijs voor de schooltombola, een transportbedrijf schenkt fluohesjes met logo van het bedrijf erop, de drankenhandelaar stelt zijn koeltoog ter beschikking tijdens het schoolfeest…
Willens nillens worden leerlingen en ouders hierdoor beïnvloed. De overheid voorziet dan ook een aantal regels die in acht genomen moeten worden.
Onder ‘reclame’ verstaat men die mededelingen die rechtstreeks of onrechtstreeks tot doel hebben de verkoop van producten of diensten te bevorderen.
Leermiddelen moeten zowel in het basis – als secundair onderwijs vrij blijven van reclame. Er mag geen reclame gemaakt worden in bijv. agenda’s, hand-of werkboeken…
Logo’s of merknamen op didactisch materiaal (bijv. de naam van de uitgeverij op een handboek, het merk van een computer…) zijn toegestaan. Dit is immers niet te vermijden. Een logo of merknaam op een product wordt niet als een uitdrukkelijk reclameboodschap beschouwd.
In het BASISONDERWIJS mag er geen reclame gemaakt worden in klaslokalen, turnzalen… Als de refter gebruikt wordt voor verplichte activiteiten, mag ook daar geen reclame voorkomen. Wordt de refter gebruikt voor niet-verplichte activiteiten (bijv. het middageten of een infoavond voor ouders), dan mag er wel reclame voorkomen.
Bij niet-verplichte activiteiten zoals een wafelbak, opendeurdag of voorstelling van een project mogen sponsors discreet vermeld worden. Een school mag bijvoorbeeld vermelden dat ze de bosklassen dankzij een bedrijf of vereniging tegen een lagere prijs kan aanbieden.
In het SECUNDAIR onderwijs zijn reclame en sponsoring wel toegestaan bij activiteiten, zowel bij verplichte als niet-verplichte activiteiten.
Als een school (basis– of secundair onderwijs) reclame en sponsoring toelaat, dan moet dit aan bepaalde voorwaarden voldoen. De reclame en sponsoring:
- moeten verenigbaar zijn met de pedagogische en onderwijskundige taken en doelstellingen van de school;
- moeten in overeenstemming zijn met de goede smaak en het fatsoen;
- mogen de objectiviteit, de geloofwaardigheid, de betrouwbaarheid en de onafhankelijkheid van de school niet in gedrang brengen.
Elke school die gebruik maakt van reclame en sponsoring, moet over de hierboven vermelde voorwaarden concrete afspraken maken. Over de fundamentele visie van de school op reclame en sponsoring moet overleg gepleegd worden in de schoolraad.
Het overleg in de schoolraad wordt door de vertegenwoordigers van de ouders voorbereid in de ouderraad. Ook los van het overleg in de schoolraad kan dit thema op de agenda van de ouderraad komen. De ouderraad kan toelichting vragen bij het beleid van de school omtrent reclame en sponsoring, bedenkingen formuleren, knelpunten en opportuniteiten signaleren, hulp aanbieden om sponsors te zoeken…
Via het schoolreglement worden alle ouders geïnformeerd over de afspraken die er over sponsoring en reclame gemaakt worden.