Zoeken
Alle ouders moeten de kans krijgen om te participeren op school.
Alvorens de ouderwerking adviezen geeft, toetst ze deze eerst af bij de ouders. Zo komt de ouderwerking te weten wat ouders denken over bepaalde aspecten van het lokale schoolbeleid. Hierbij mogen de maatschappelijk kwetsbare ouders niet vergeten worden.
In deze fiche vind je enkele laagdrempelige methoden om overlegmomenten te organiseren.
We maakten een selectie van werkvormen die bruikbaar zijn voor ouderwerkingen.
In sommige scholen is er naast de ouderwerking ook een koffiemoment of oudergroep die overdag samenkomt. Meestal wordt die begeleid door de zorgleerkracht of GOK-coördinator.
Ouderwerkingen kunnen de voorstellen die tijdens de (avond)vergadering besproken zijn, voorleggen op het koffiemoment. Ze kunnen hierbij hulp vragen aan de leerkracht die het koffiemoment begeleidt.
Een stappenplan om een ‘straf koffiemoment’ te organiseren vind je in de map Oefenkans Nederlands
Deze map bevat fiches waarop de methodiek uitgelegd staat met verwijzing naar de bijlagen met het bijbehorende materiaal.
Fiche 20: straffe koffie over lezen en voorlezen
Fiche 21: straffe koffie over meertaligheid
Fiche 22: straffe koffie over spelen en leren
Info en voorbeelden over de stem van moeilijk bereikbare ouders vind je in de brochure ‘hoe nemen we alle ouders mee’.
- Oudertafels
Oudertafels zijn een flexibele, creatieve en informele methode om te weten te komen of er een draagvlak is voor initiatieven of voorgestelde wijzigingen op school.
Ouders praten met elkaar aan de hand van enkele vragen, in opeenvolgende ronden aan tafeltjes met een vaste tafelbegeleider. - Carrousel
Carrousel is een werkvorm om nieuwe ideeën een kans geven. Op een aangename manier kan je op één avond heel wat ideeën verzamelen. - Dialoogtafels
De dialoogmethode is uitermate geschikt om de participatie van doelgroepouders te stimuleren. De oudervertegenwoordigers kunnen drempels ontdekken en die verwoorden naar de directeur en het schoolbestuur. Op die manier kan je de schoolwerking of ouderwerking ten aanzien van doelgroepouders verbeteren.
Om de dialoogtafel te begeleiden kan je op zoek gaan naar een diversiteitsmedewerker van een buurtwerking of een lokale welzijnsorganisatie. - Focusgroep
Een focusgroep is een gericht groepsinterview met ouders. Je brengt een groep ouders samen om hun opvattingen of behoeften rond een specifiek thema, in kaart te brengen. - Win win spel
Dominospel over verwachtingen en engagementen ten aanzien van de school.
Zie map Oefenkans Nederlands, fiche 26. - GPS Brainstormspel
Met dit spel kan je samen met ouders ideeën verzamelen om de ouderwerking of de schoolwerking bij te sturen (bron: Flanders DC) .
- Maak gebruik van momenten dat er veel ouders op school zijn
- Opendeurdag/schoolfeest: plaats partytafels waar ouders gedurende 10 min hun mening kunnen geven.
- Infostand van de ouderwerking: zet een ideeënbus op de stand waarin ouders hun voorstellen kwijt kunnen.
- Ouders wachten op de bus die hun kinderen terugbrengt van een schooluitstap.
Dat is het uitgelezen moment om ouders uit te nodigen voor een drankje en een kort gesprek over aspecten van de schoolwerking.
Zie ook praktijkvoorbeeld Busbar - Vraag aan de school om de ouders mee uit te nodigen
bv. ouderavond over huiswerk – en takenbeleid per klas/graad. Ouders worden door klasleerkracht persoonlijk uitgenodigd. - Methodieken die helpen bij de organisatie van een discussieavond met ouders vind je ook op de VCOV website, in de rubriek ‘alle ouders betrekken’
- Gespreksmethodiek High Five
- Opwarmer Hokus Pokus
- Start- en evaluatiedocument
- Gebroken cirkels
- ...
- BIJLAGE 61: Oudertafels
- BIJLAGE 62: Carrousel
- BIJLAGE 63: Dialoogtafels
- BIJLAGE 64: Focusgroep
- BIJLAGE 65: Win win spel
- BIJLAGE 13: Praktijkvoorbeeld cosmodroom
- BIJLAGE 66: Praktijkvoorbeeld ‘interactieve ouderavond 1° leerjaar
- BIJLAGE 52: Praktijkvoorbeeld Debatavond welbevinden
- BIJLAGE 10: Infostand van de ouderwerking
- BIJLAGE 68: praktijkvoorbeeld Busbar