Zoeken
Een infoavond of eetfestijn organiseren is één ding, interesse wekken bij de deelnemers een ander. Alle ouders op school moeten weten dat er een activiteit op stapel staat. Ze moeten ook gemotiveerd worden om aan het evenement deel te nemen. Een goede promotiecampagne is een must!
- Creatieve vrijwilligers uit de ouderwerking
- Goede taakverdeling
- Hulp van het schoolteam
- Materiaal: pc, printer, kopieerapparaat, papier, infobord…
- De eerste vraag is wie de doelgroep precies is: leerlingen, ouders, familieleden, buurtbewoners, oud-leerlingen...
- Welk budget is er voor de promotie?
- Schakel talent in. Veel talent in de ouderwerking, maar helaas niet op het creatieve vlak? Hoor eens bij andere ouders, vrienden, familieleden, leerkrachten... Ook de leerlingen werken ongetwijfeld graag mee aan een leuke affiche of flyer.
- Zorg voor een originele uitnodiging. Gebruik foto’s en beelden. Overtuig je publiek met foto's, filmpjes, quotes, realisaties... van vorige activiteiten, maar respecteer de privacywetgeving.
- Schrijf praktische informatie op de uitnodiging, zoals:
- Datum en uur
- Locatie, adres en parkeergelegenheid
- Prijs en betalingsmogelijkheden (ook als het gratis is, vermeld je dit best)
- Inschrijfmodaliteiten
- Is er kinderopvang voorzien?
- Toegankelijkheid rolstoelen en kinderwagens
- De besteding van de opbrengst van de activiteit bv. inrichting slaapklas
- Bekijk de uitnodiging kritisch: staat er niet te veel tekst op? Gebruik eenvoudige taal, zorg dat je boodschap duidelijk is voor alle ouders.
- Gebruik afbeeldingen en pictogrammen ter ondersteuning. Afbeeldingen illustreren de tekst en maken de uitnodiging luchtig. Pictogrammen zijn een eenvoudige manier om je boodschap te illustreren en/of te verduidelijken. Gebruik gratis pictogrammen via internet.
- Zorg voor herkenbaarheid, bv. vermeld het logo van de ouderwerking of laat alle brieven van de ouderwerking op een bepaalde kleur papier afdrukken.
- Bezorg tijdig de uitnodigingen zodat ouders zich kunnen vrijmaken. Deel bij het begin van het schooljaar de activiteitenkalender van de ouderwerking mee, verstuur per activiteit één maand op voorhand een uitnodiging en stuur twee weken voor de activiteit nog een herinnering. Neem de activiteitenkalender op in de planning van de school, zodat de activiteiten in de nieuwsbrieven en op de schoolwebsite kunnen verschijnen.
- Gebruik niet één, maar zoveel mogelijk communicatiekanalen om je activiteit te promoten.
SCHRIFTELIJK |
DIGITAAL |
MONDELING |
Brief |
|
Aanspreken (schoolpoort, infostand, laagdrempelige activiteiten) |
Flyers |
Direct mailing |
Koffiemomenten |
Affiche |
Website (met ouderforum) |
Mondelinge voorstelling activiteiten tijdens bv. openklasdagen |
Artikel in nieuwsbrief |
Elektronisch leerplatform |
Brugfiguur |
Schoolkalender of - krant |
Sociale Media |
Telefonisch uitnodigen |
Infobord aan schoolpoort |
E-nieuwsbrief |
Klas – of graadouders |
Lokale pers |
Aankondigen activiteit op elektronische infoborden van de stad/gemeente |
Vraag hulp aan klasleerkracht bv. om ouders persoonlijk uit te nodigen en/of een korte herinnering met datum, uur en plaats activiteit in agenda te kleven. |
Infobord ouderraad aan schoolpoort VBS Immaculata Sint-Michiels
Tips:
- Betrek de leerlingen bij de activiteit en de promotiecampagne. Ze kunnen bijvoorbeeld de uitnodiging of affiche ontwerpen, een promofilmpje maken, het onthaal verzorgen en helpen tijdens de activiteit…
- Respecteer de privacywetgeving!
- Wedstrijden ‘om-ter-meest-verkopen’ tussen klassen raden we af. Ook al is het vrijblijvend, ouders voelen zich toch vaak verplicht. Activiteiten met een gezond evenwicht tussen financiële opbrengst en gezellig samenzijn genieten de voorkeur.
- Bevraag bij de school hoe de communicatie met gescheiden ouders verloopt. Krijgen beide ouders de uitnodiging?