Zoeken
Een evaluatie van de ouderraad of een andere vorm van ouderwerking, brengt de initiatieven rond ouderbetrokkenheid en -participatie op school in kaart. Het geeft een beeld van de terreinen waarop de ouderwerking actief is en waar er nog werk aan de winkel is.
Er zijn verschillende manieren om de werking onder de loep te nemen.
- Vergaderzaal: groepsopstelling
- Schrijfgerief: balpennen, stiften
- Moderator
- Verslagnemers voor discussiegroepen en plenum
- Een methodiek om te evalueren EN bevraging ouders over ouderwerking
- Voorbereiding:
- Scenario van de discussieavond bespreken
- Uitnodiging bezorgen aan alle ouders en leden van het schoolteam
- Praktische afspraken:
Wie doet wat? Opstelling van de ruimte? Drank en versnaperingen? - Scenario: duur 1u
- Inleiding: korte toelichting
- Starten met de gekozen methodiek
- Plenum: bespreking van de ouderwerking
- Wat loopt er goed? Wat wil je behouden?
- Wat kan er anders? Hoe zal je het aanpakken?
- Opvolging:
- Bespreking op de vergadering van de ouderwerking:
- Bijsturing op korte en lange termijn.
Om de ouderwerking grondig te evalueren kan je eerst alle ouders bevragen: bevraging ouders over ouderwerking
• Is de ouderwerking bekend bij alle ouders?
• Wat vinden de ouders van de activiteiten?
Bij de bespreking op de vergadering kan je de bevindingen hiervan meenemen.
Voor ouders die nog niet goed Nederlands spreken of voor doelgroepouders kan je laagdrempelige methodieken gebruiken om te evalueren. Begeleiding en sturing van de evaluatie kan dan door iemand van het schoolteam gedaan worden.
- Evalueren met kleuren of smileys
Hang affiches met de verschillende activiteiten/acties van de ouderwerking op de muur. Vervolgens mogen de ouders smileys of gekleurde stickertjes kleven op de activiteiten die ze verkiezen.
Hang er ook een blanco affiche bij waar nieuwe ideeën op genoteerd worden. - Evalueren van één bepaalde activiteit met een dobbelsteen
Noteer op elke kant van de dobbelsteen een vraag. Bijv.: - Wat vond je leuk (aan deze activiteit)?
- Wat vond je minder leuk?
- Wat kan er anders?
- Wat kan er verbeterd worden?
- …
Werp om beurten de dobbelsteen en beantwoord de vraag.