Fiche 1.6 Een gevarieerd jaarprogramma

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is het?

In deze fiche stelt de VCOV een methodiek voor om met de ouderraad een gevarieerd jaarprogramma op te stellen.

Een goede ouderwerking streeft naar een evenwicht tussen denken en doen. Alle ouders moeten immers aan hun trekken komen: zowel ouders die graag meedenken rond het lokale schoolbeleid als ouders die de school willen ondersteunen door een handje toe te steken.
De doeners zijn graag bezig met het uitwerken van ontmoetingsactiviteiten of het ondersteunen van de school met hand- en spandiensten.
De denkers geven graag hun mening over het schoolgebeuren en zoeken mee naar oplossingen voor knelpunten.
Elk engagement is een meerwaarde voor de ouderwerking en voor de school.
Denkers zijn vaak bereid om af en toe een handje toe te steken. En voor de school is het goed dat de doeners ook hun mening geven. Zo kan er rekening gehouden worden met de inbreng van een diverse groep ouders.
Door dit evenwicht voor ogen te houden, kan je veel ouders bereiken.

Enkele praktijkvoorbeelden illustreren dit:

Voor een officiële ouderraad gelden de decretale bevoegdheden. Dit betekent niet dat een ouderraad geen andere taken mag opnemen. Wat in het participatiedecreet staat, is een minimum.

De VCOV onderscheidt vier kerntaken voor elke ouderwerking op school: ‘doelstelling en taken ouderwerking’

  • Informeren en communiceren over opvoeding en onderwijs
  • Ontmoetingsactiviteiten organiseren
  • De school ondersteunen
  • Meedenken rond thema’s van het lokale schoolbeleid

Voorbeelden van activiteiten vind je in een gevarieerd jaarprogramma – voorbeelden

In het vervolg gebruiken we de term ouderraad, wetende dat we ook elke andere vorm van ouderwerking, zoals een oudercomité, bedoelen.

Wie/wat heb je nodig?
  • Vergaderzaal 
  • Schrijfgerief: balpennen, stiften
  • 4 flappen met als titels ‘informeren en communiceren’ – ‘ontmoeten’ – ‘ondersteunen’ - ‘meedenken’
  • Post-its + kleine ronde stickertjes
  • Moderator
  • Verslagnemer voor het plenum
Hoe ga je te werk?
  • Trek een uurtje tijd uit voor de brainstorm en bespreking van de activiteiten.
  • Hang de flappen aan een muur.
  • Scenario:
    • Inleiding:
      • Bondige info over de kerntaken van een ouderraad
      • Korte toelichting van de school over de thema’s waar zij rond werken en waarvoor ze de inbreng van de ouderraad wensen.
    • Brainstorm:
      Iedereen schrijft zijn ideeën op aparte post-its en kleeft ze op de juiste flap. Zowel nieuwe initiatieven als traditionele activiteiten kunnen aan bod komen.
    • Prioriteiten kiezen:
      Iedereen krijgt een zestal stickertjes en kleeft die op de initiatieven die hem/haar het meest aanspreken. Je mag meerdere stickers op één activiteit kleven.
    • Bespreking van de ideeën
      • Welke initiatieven hebben de meeste stickers?
      • Welke daarvan willen we volgend jaar uitvoeren?
      • Komen alle kerntaken aan bod?
      • Is er een evenwicht tussen denken en doen?
      • Gaat de school akkoord met het voorstel?
Tips!
  • Installeer werkgroepen om grotere initiatieven uit te werken.
  • Duid een werkgroepverantwoordelijke aan. Die coördineert de werkgroep en zorgt voor de band met de ouderraad. Op die manier gaat de werkgroep geen eigen leven leiden. Het is de ouderraad die de grote lijnen van de werking uitzet en bewaakt.
Hoe kan je variëren?
  • Om prioriteiten te stellen kan je met rode en groene stickertjes werken. Iedereen krijgt bijv. 5 groene en 2 rode stickertjes. De groene zijn voor activiteiten die je als ouderraad graag wil organiseren, de rode zijn voor acties die je maar niets vindt.
  • Als je alle ouders wil betrekken bij deze denkoefening, kan je hen vooraf (digitaal) bevragen: bevraging ouders over ouderwerking
    • Is de ouderwerking bekend bij alle ouders?
    • Wat vinden de ouders van de activiteiten?

Bij de bespreking kan je de bevindingen uit deze bevraging meenemen.


Wat zijn drempels en valkuilen?

Hou het realistisch:

  • Zijn er genoeg vrijwilligers om een initiatief uit te voeren?
  • Zijn er voldoende middelen: geld, materiaal, infrastructuur…?
  • Is er enthousiasme bij het schoolteam voor nieuwe initiatieven?