Fiche 3.1: Variatie brengen in de activiteiten van de ouderwerking

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is het?

Een ouderwerking heeft 4 kerntaken: ontmoeten, ondersteunen, informeren en adviseren. Elk van deze taken is even belangrijk. Als er aan de 4 taken aandacht besteed wordt, vindt elke ouder iets naar zijn zin.   

Hieronder vind je een oefening om variatie te brengen in de kalender van de ouderwerking. Dit doe je door bestaande en nieuwe acties of activiteiten van de ouderwerking te ordenen volgens de 4 taken.

In bijlage vind je voor elke kerntaak voorbeelden van activiteiten voor het basisonderwijs én voor het secundair onderwijs. Hou steeds rekening met de specifieke schoolcontext en het doelpubliek. Wat werkt in de ene school, is niet noodzakelijk ook succesvol in een andere school. Doordacht keuzes maken, evalueren en bijsturen is de boodschap.

Wat/wie heb je nodig?
  • Leden van de ouderwerking en enkele personeelsleden van de school
  • Schrijfgerief: balpennen, stiften
  • 4 flappen met als titels ‘informeren en communiceren’ – ‘ontmoeten’ – ‘ondersteunen’ – ‘meedenken/adviseren’
  • Post-its + kleine ronde stickertjes
  • Moderator
  • Verslagnemer
Hoe ga je te werk?
  • Voorzie minimum een uurtje voor deze oefening.
  • Hang de 4 flappen ‘informeren en communiceren’ – ‘ontmoeten’ – ‘ondersteunen’ – ‘meedenken/adviseren’ uit in de zaal.
  • Brainstorm:
    • Vorm groepjes van 4-5 personen. Het is nuttig dat ook de directeur en enkele leerkrachten deelnemen aan deze oefening. 
    • Elk groepje noteert de activiteiten voor ouders, georganiseerd door de ouderwerking én de school, op post-its en kleeft ze op de juiste flappen. Zowel nieuwe initiatieven als traditionele activiteiten kunnen aan bod komen.
    • Activiteiten waarvoor je inkom of een bijdrage vraagt aan ouders, duid je aan met een ‘€’.
  • Prioriteiten kiezen: iedereen krijgt een zestal stickertjes en kleeft die op de initiatieven die hem/haar het meest aanspreken.
  • Bespreking van de ideeën:
    • Komen alle taken aan bod?
    • Welke taken zijn goed gevuld? Wat doen we goed?
    • Zijn er taken (bijna) leeg? Vinden we dit een gemis? Willen we deze taken in de toekomst opnemen?
    • Welke initiatieven hebben de meeste stickers?
    • Welke initiatieven willen we behouden? Welke initiatieven willen we schrappen en/of jaarlijks afwisselen? Welke nieuwe activiteiten willen we toevoegen?
    • Gaat de school akkoord met het voorstel?
    • Is er een goed evenwicht tussen gratis en betalende activiteiten?
  • Aandachtspunten bij het groepsgesprek:
    • Durf de activiteiten te evalueren, veranderen of afwisselen. Sta open voor nieuwe ideeën en durf tradities doorbreken. 
    • Laat de activiteiten van de ouderwerking zoveel mogelijk aansluiten op de thema’s waarmee de school bezig is.
    • Plan realistisch! Zijn er genoeg vrijwilligers om een initiatief uit te voeren? Zijn er voldoende middelen?
    • Zorg voor een goede verdeling van laagdrempelige (gratis) ontmoetingsactiviteiten en opbrengstactiviteiten. Zorg dat de betalende activiteiten voor ouders financieel haalbaar zijn en beperk het aantal verkoopacties.
    • Zorg voor een goede balans tussen activiteiten voor ‘denkers en doeners’.  Een ouderwerking kan inhoudelijk werken door bijvoorbeeld de adviezen voor de schoolraad goed voor te bereiden. Tips en ideeën vind je in hoofdstuk 4 ‘alle ouders vertegenwoordigen – fiche 2’.

Hoe kan je variëren?
  • ‘In je binnenzak of reiskoffer’: een speelse methodiek voor het inventariseren van de activiteiten van de ouderwerking: 
    Vorm groepjes van 4-5 personen. Elke groep noteert de activiteiten voor ouders, georganiseerd door de ouderwerking en de school, op post-its. Per activiteit maken de deelnemers de keuze: 
    • Vuilbak => veranderen. Een actie die je niet goed vindt, gooi je in de vuilbak.
    • Binnenzak => behouden. Een activiteit die je wil behouden, steek je in je binnenzak.
    • Reiskoffer => niet goed of slecht, neutraal. Een activiteit of actie waarover je twijfelt,  steek je in je reiskoffer.