10 tips voor een evenement zonder wegwerpmateriaal

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
10 tips voor een evenement zonder wegwerpmateriaal

1. Ga na of jouw evenement onder de ‘wetgeving cateringmateriaal valt’.

De wetgeving vervat in artikelen 5.3.12.1 t/m 5.3.12.4 VLAREMA is van toepassing op evenementen. Met de beslissingsboom van OVAM kan je beoordelen of jouw activiteit of gebeurtenis een evenement is en of de wetgeving rond cateringmateriaal van toepassing is.

In de meeste gevallen vallen de evenementen van de ouderwerking wel onder de ‘wetgeving cateringmateriaal’. 


2. Check het statuut van je ouderwerking: wie is eventorganisator?

Omdat de regelgeving de verantwoordelijkheid bij de ‘eventorganisator’ legt, is het belangrijk om stil te staan bij het statuut van de ouderwerking. Een officiële ouderraad valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur. Is jouw ouderwerking een feitelijke vereniging of een vzw, dan zou de verantwoordelijkheid kunnen liggen bij de (leden van de) ouderwerking. Check dus best op voorhand het statuut van jouw ouderwerking.


3. Herbruikbaar materiaal huren, lenen of kopen? Maak een bewuste keuze op basis van jouw evenementenkalender.

Afhankelijk van de hoeveelheid en de grootte van de evenementen die je organiseert, kan het een goede optie zijn om herbruikbaar cateringmateriaal te huren of te lenen. Werk je samen met een externe firma (bijvoorbeeld een brouwer of traiteur)? Dan heb je misschien de mogelijkheid om herbruikbaar cateringmateriaal bij hen te lenen of huren. Contacteer ook eens de lokale overheid of de afvalintercommunale: zij hebben vaak materiaal dat ze kunnen uitlenen. 

Liever herbruikbaar cateringmateriaal aankopen? Weeg dan steeds goed de voor- en nadelen af. Hou o.a. rekening met: 

  • de mogelijkheid om materiaal te personaliseren (bijvoorbeeld door middel van een logo)
  • de hogere initiële aanschafkosten
  • de stockage


4. Bepaal of je een tussentijdse afwas wil op het terrein.

Als je herbruikbaar cateringmateriaal zelf hebt aangeschaft, sta je ook zelf in voor de afwas. Hou rekening met de kosten en de praktische organisatie hiervan. 

Leen of huur je herbruikbaar cateringmateriaal, maak dan goede afspraken met de eigenaar. Moet het materiaal proper terug, of mag het vuil ingeleverd worden? Soms is de prijs lager als je meer bekers huurt dan wanneer je tussentijds afwast. 

Hou bij tussentijds afwassen rekening met praktische organisatie en richtlijnen (spoelbakken en borstels zorgen voor krassen, bij afdrogen met handdoeken is hygiëne niet verzekerd, …). 


5. Stel het nodige aantal materiaal vast

Schat het aantal bezoekers en consumpties in, bestel het herbruikbare materiaal en leg duidelijk de aanlever- en ophaaldatum vast. Houd rekening met eventuele transportkosten.

Als je met een externe firma werkt (brouwer, traiteur, …) kan die vaak helpen om een juiste inschatting van het benodigde materiaal te maken. 


6. Stel het gewenste inlever- en/of waarborgsysteem vast

Vraag je een waarborg voor het herbruikbare materiaal of niet? Een waarborgsysteem zorgt ervoor dat er meer herbruikbaar materiaal terug ingeleverd wordt en geniet dus de voorkeur. Welk waarborgsysteem kies je? Met welke praktische zaken moet je rekening houden? Hoeveel inleverpunten voorzie je? Stel je materiaalverantwoordelijken aan, of werk je met een ecoteam


7. Communiceer over het systeem

Wel of geen waarborg? Aparte inleverpunten om leeggoed terug te brengen? In welke rij moeten mensen aanschuiven? Communicatie is hier erg belangrijk. 

  • Communiceer op voorhand over het systeem. Vermeld bijvoorbeeld al op de uitnodiging dat er op het evenement geen plaats is voor wegwerpcateringmateriaal en dat je medewerking vraagt om herbruikbaar materiaal terug in te zamelen.
  • Communiceer ter plaatse over het systeem.
  • Zorg voor duidelijke aanwijzingen, bijvoorbeeld door middel van affiches. Duid bijvoorbeeld inleverpunten duidelijk aan, plaats een sorteerposter bij de vuilnisbakken, …
  • Leeggoed terug kunnen brengen bij elke bar/foodstand is het meest bezoekersvriendelijk.


8. Voorzie een briefing aan het hele team

Bij een evenement zijn meestal veel helpende handen nodig. Het is belangrijk om iedereen om voorhand goed te briefen over de taken en de verwachtingen. Als er met shiften wordt gewerkt, zorg dan dat er steeds een korte overlap is, zodat de taken ook rustig en overzichtelijk kunnen worden overgedragen. 


9. Recupereer herbruikbaar materiaal tijdens en na het evenement

Verwacht je dat mensen zelf hun leeggoed terugbrengen, of worden de tafels ook afgeruimd? Blijf steeds alert voor rondzwervend herbruikbaar materiaal. Een controle bij het verlaten van het terrein kan nuttig zijn om ervoor te zorgen dat mensen geen herbruikbaar materiaal mee naar huis nemen. 

Nudging kan een ludieke manier zijn om mensen te stimuleren hun afval op bepaalde punten binnen te brengen. Voorzie bijvoorbeeld lijnen of gekleurde voetstappen richting de vuilnisbakken. Hang een basketbalnet vlak boven de vuilnisbak of voorzie een ‘blikvanger’. Hou er wel rekening mee dat materiaal beschadigd kan raken, tref indien nodig maatregelen. Let op: nudging is onvoldoende om aan voldoende hoog inzamelpercentage van herbruikbaar cateringmateriaal te komen! Combineer daardoor met andere systemen (of kies voor een waarborg).

Bron afbeelding links.
Bron afbeelding rechts.


10. Breng bestaande initiatieven in kaart en werk samen

Binnen een school kan er op diverse manieren rond duurzaamheid gewerkt worden. Misschien zijn er wel (klas)activiteiten die aansluiten bij het thema van wegwerpcateringmateriaal, misschien heeft jouw school wel een MOS-werkgroep, of is jouw school een ECO-school. Misschien heeft de leerlingenraad al een aantal acties opgezet, … Vraag goed na welke initiatieven al bestaan en bekijk of je hen kunt betrekken bij de organisatie van jouw wegwerpmateriaal-vrij evenement.