10 tips voor de ouderwerking over artificiële intelligentie (AI)

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
10 tips voor de ouderwerking over artificiële intelligentie (AI)

1.    Zoek uit wie er binnen de ouderwerking goed op de hoogte is van AI
Om goed te kunnen weten waar de kinderen op school mee bezig zijn, is het belangrijk om voldoende AI-wijsheid te bezitten. Zoek uit wie er meer weet over AI (artificiële intelligentie) of kunstmatige intelligentie. Dat kan een ouder in de ouderwerking zijn, maar ook een leerling, ICT-coördinator, een leerkracht, …
Naast AI heeft men het ook over generatieve artificiële intelligentie of kortweg GenAI. Deze  vorm van artificiële intelligentie kan nieuwe content kan creëren zoals afbeeldingen, video’s, audio en tekst. Ook hier kan men op zoek gaan naar wie er binnen de ouderwerking al  wat weet over (Gen)AI.

2.    Maak AI bespreekbaar binnen de ouderwerking
AI bespreekbaar maken, hoe doe je dat? Begin eerst met de verkenning van AI. Dit kan door het dagelijks AI-gebruik van de leden van de ouderwerking in kaart te brengen. Heeft er iemand een robotstofzuiger? Wordt er soms gebruik gemaakt van chatbots die op websites als klantendienst fungeren? Zijn er ouders die op sociale media plots reclame krijgen van zaken die ze eerder al op het internet opzochten of waarover ze eerder aan het praten waren?  Dit kan een fijne manier zijn om het gesprek over AI te openen binnen de ouderwerking.

3.    Experimenteer samen met AI
Stel eens een vraag aan een chatbot, kijk naar de resultaten en bespreek deze binnen de ouderwerking. Het is makkelijker om over kunstmatige intelligentie te praten als jullie er samen mee aan de slag kunnen gaan.

4.    Verken de mogelijkheden van AI
Is de ouderwerking op de hoogte van de mogelijkheden die AI te bieden heeft? Denk maar aan het maken van een afbeelding voor in de nieuwsbrief, het schrijven van teksten, het ontwerpen van uitnodigingen of het maken van de presentatie voor de volgende vergadering van de ouderwerking.

5.    Bevraag en bekijk hoe er op school met AI gewerkt wordt
Is er een beleid rond AI op school? Is AI op school toegestaan? Wordt AI op school gebruikt? Hoe en in welke vakken gebruikt men AI op school?
Mag AI enkel op school toegepast worden of is dit ook toegelaten bij thuisopdrachten? Moeten leerlingen aangeven of ze een opdracht of een deel van een opdracht maken met AI? Uiteraard is de eerste voorwaarde voor leerlingen om met AI aan de slag te gaan dat ze toegang hebben tot een PC.

6.    Bekijk hoe het zit met de controle
Wanneer je AI gebruikt, dan moeten de gebruikers (leerlingen, leerkrachten) los van het programma nog zelf beslissingen kunnen nemen. De vraag wie er toezicht houdt op dit gebruik kan hier helpend zijn.
Is de AI die gebruikt wordt GDPR-proof? Wordt de privacy steeds gerespecteerd? Weten jullie bij wie jullie terecht kunnen met vragen hierover? Weten de leerlingen tot wie ze zich kunnen richten als ze vragen hebben of misbruik vaststellen?

7.    Breng de risico’s die aan AI verbonden zijn in kaart 
De integratie van AI in het onderwijs biedt vele voordelen. Het is belangrijk om een evenwicht te zoeken tussen het optimaal benutten van mogelijkheden en waakzaamheid.
Praat binnen de ouderwerking zowel over de risico’s als over de kansen van AI. Zodat je als ouder niet alleen weet wat kunstmatige intelligentie is, waaraan je het kunt herkennen en wat de risico’s zijn, maar stimuleer elkaar ook om ermee te werken. Het kan mits goed gebruik het werk binnen de ouderwerking verlichten.

8.    Zorg dat de info niet beperkt blijft tot de ouderwerking
Communicatie is een kritische succesfactor. Verspreid de info die jullie binnen de ouderwerking over AI vergaren onder de andere ouders zodat deze ook op de hoogte zijn van mogelijke kansen en valkuilen.

9.    Bekijk of het afsprakenkader rond AI duidelijk is
Zijn de afspraken rond AI-gebruik op school voor iedereen duidelijk of is er nood aan een (nieuw) afsprakenkader? De ouderwerking kan ook aanbieden om samen met de school mee na te denken over het beleid ten opzichte van AI. De ouderwerking kan de ouderblik binnenbrengen, elementen aanreiken waar de school misschien niet aan dacht, bezorgdheden van ouders formuleren, een kritische vriend zijn, …

10.    Geef nieuwe ontwikkelingen een ruimte
De technologie en dus ook AI evolueert snel. Het kan helpend zijn voor iedereen om nieuwe ontwikkelingen via de nieuwsbrieven of via een infoavond te delen.