Zoeken
Een goede relatie tussen ouders en school is belangrijk, ook -of beter gezegd zeker- in het buitengewoon onderwijs.
Om onderwijs op maat te kunnen bieden, is de inbreng van de
ervaringsdeskundigheid van ouders onmisbaar. Toch is het niet evident om
die vertrouwensrelatie op te bouwen. Mogelijke drempels zoals taal,
opleiding, diverse gezinssamenstelling, minder schoolpoortcontacten
indien de school ver van huis ligt,…, kunnen het contact bemoeilijken.
Via
informatie, uitwisseling en oefeningen zoeken we samen naar wat een
goede relatie in de weg kan staan en hoe we de participatie kunnen
verbeteren. Deze vorming op maat vertrekt vanuit concrete cases
aangegeven door het schoolteam.
- We staan eerst stil bij onderzoek: waarom is ouderbetrokkenheid op school, en zeker in het buitengewoon onderwijs zo belangrijk?
- Wie zijn de leerlingen en hun ouders in het buitengewoon onderwijs?
- Met welke bril kijken we naar ouders?
- Waarom is ouderbetrokkenheid bij deze doelgroep niet altijd evident?
- We gaan dieper in op vragen, cases van het schoolteam: wanneer liep het goed, wanneer liep het moeilijk?
- We sluiten af met tips en goede praktijkvoorbeelden.
Schoolteams uit het buitengewoon secundair onderwijs
een VCOV-medewerker
online (via Teams) of volgens afspraak
Af te spreken